Tartaloren zorigaitza
07:25- 1 -
Izan dira garaiak elizak herria izuturik izan duena. Garai
haietan ezin elizaren hitza ukatu. Eta bertan entzuten eta esaten ez zena,
deabruak itota edota arrotza zela zioten. Horregatik, edozein tentaziorik
ez izateko mezetara joatea beharrezkoa zen.
Behin, bi anai, mezara joan beharrean, ehizara joan ziren.
Goizean goizetik tramankulu guztiak hartu eta menditik barrenean dinbi-danbaka
hasi ziren. Aldiz, tupustean, basoan, zuhaitz
artean lainoa sartu eta bakartu egin zituen. Bi anaiak, banandurik, noraezean
ibili ziren une luzez. Ordea, hauetako batek itzal erraldoi bat ikusi eta beldurraren-beldurrez
tiro egiteari ekin zion. Egia esan itzal erraldoi hura beldurgarria zirudien,
baina gerturatu eta hantxe odolduta ikusi zuen anaia. Izuak-izu eta jakinik
meza garaian eginiko ekintza izan zela, gorpua gertuko haitzulo batean uztea
erabaki zuen.
Handik gertu eliza zapaltzen ez zuen eta lagunik gabeko arrotza bizi
zen. Antza, bere lurrak zapalduz gero beti umore txarrez erantzuten zuen
horietakoa eta gerran begia galdutakoa zen. Ordurako behelainoa joana zen eta
inguruan ardiak gerturatzen hasiak ziren. Hau ikusita, ehiztariak bazuen zer
eta nola kontatu patuaz libratzeko. Herrira jaitsi eta nahiz eta ideia ankerra
izan, sinesgarritasun punttua izateko asmoarekin, zuzenean apaizarengana jo
zuen. Honi, elizara ez joateaz gain, begi bakarreko deabrua azaldu zitzaiola
aipatu zion. Deabruaz libratzeko kobazulora sartu eta hantxe harrapatu
zituztela anaia eta biok. Ordea, ardien artean berak bakarrik ihesian atera
zela azpimarratu zuen. Pizti zahar harek, berriz, anaia bertan gupidagabe han akatu zuela ere aipatu ere aipatu zuen. Apaiza txundituta, kobazuloaren
bidea berarekin hartu eta hantxe topatu zuen anaia odolustuta. Hau jakinik, begibakarreko
arrotza atxilotzea agindu eta deabru gisa epaituta sutan erretzea erabaki zuten.
- 2 -
Eliza derrigorrezkoa zen garaietan, baziren garaiko
sineskeriak oraindik sinesten zutenak. Tartalo halakoxea zen. Guda garaian
begia galdutako artzai bakartia zen. Gudaren alde latzak inorrengan
konfidantzarik ez izatea ekarri zion eta horrexegatik bakarrik egotea nahiago
zuen. Ezkutuko baserri zahar bat bazuen hainbat ardiekin partekatzen zuena. Eta
handik gertu, bere txoko preziatuena; kobazulo txiki bat. Bertan, garaikoen
moduan sua egin eta lasai egon zitekeen. Aldiz, lainoa basoan sartzen zenean,
honek zekarren arriskua jakinik, baserrira bueltatzen zen.
Behin, beste hainbatetan bezala, tiro hotsak entzun zituen.
Ordea, ondotxo zekien meza garaian hori bera oso arraroa bazela. Herritarrak,
orokorrean oso superstiziosoak omen ziren eta horrelakorik egitea pentsaezina
zirudien. Horren aurrean baserritik ateratzea erabaki zuen atea oharkabean
zabalik utzi zuelarik. Bere lursailetan zebilela, lainoak aldentzen hasi eta
kobazulo inguruan zerbait ikusi zuen. Ordurako ardiak bertara iritsiak ziren.
Gerturatu eta odol arrastoak ikusi zituela kobazulo barrenean ehiztari bat
ikusi zuen hilik. Une horretan mutu, geldirik geratu zen; zer egin jakin gabe.
Hura ikusita eta arrotza zela jakinik inork ez zion sinetsiko. Baina zer egin
pentsatzen ari zela herriko apaiza ikusi eta berarengana jo zuen. Apaizak ezer
esan gabe alguazilei atxilotzeko agindu eta hantxe joan zen. Bidean animali baten moduan jaitsi
zuten. Tartalok bere burua hitzez defendatzen saiatu zen, baina konturatzerako
bere hanka azpian zuen egurrak sua hartu zuen.
- 3 -
Ezgaitasuna beti izan da gai korapilatsua. Franko, ezgaitasuna bazterkeriarekin elkarlotuta egon da. Eta historikoki ez da urrun joan beharrik horretarako. Ikus bestela nohizkoak diren inguruan ditugun ezgaitasunarekin zerikusia duten elkarteen sorrera urtea. Aldiz, izan dira garai oso latzak eta ilunak. Elizak berak, ezgaitasuna jainkoaren zigor gisa definitzen zuen; deabruaren lana. Horregatik mitologian ezgaitasunak dituzten pertsonak bihurriak edo maltzur planta hartzen zituzten, Tartalo bera barne. Aurretik aipaturiko bi pasarteak historia ikusteko bi modu besterik ez dira; pertsonaiaren kondairatik eta izaeratik abiatuta bi pasarte asmatu. Aldiz, aldea nabarmena da batetik bestera. Horregatik, garrantzitsua da alde guztiak ondo ezagutzea eta ezgaitasunari aukera bat ematea. Gaur Ezgaitasunaren eta euskararen egunean hau elkarbanatzea otu zaigu ezgaitasunari eskua zabaltzeko. Eta zuek zer egiteko prest zaudete?
NON EGIA, IZAN BURU ARGIA
0 Iritzi